Foarte mulți șoferi profesioniști sunt tentați să devină tracționiști, să-și cumpere propriile camioane și să devină oarecum independenți, să lase în spate odată pentru totdeauna bătaia de joc pe care au suferit-o în câmpul muncii drept simpli angajați. A fi tracționist înseamnă să lucrezi ca partener cu o firmă de spediții care să-ți dea curse în fiecare zi, în funcție și de cerințele pieței.
Din păcate, tracționeala pe teritoriul României nu este altceva decât un frumos miraj pentru cei care doresc să scape de munca la patron, sau pentru cei care se gândesc să deschidă un mic business în țară în loc să plece la muncă în străinătate. Iată câteva motive care să explice oarecum de ce acest tip de business nu are cum să fie sustenabil în România.
5 motive pentru care afacerea de tracționist nu este un business sustenabil pe România
- Numărul de kilometri este limitat undeva la 8000. Puține sunt firmele de spediții care să acorde tracționiștilor atât de multe curse încât să depășească la final de lună ca număr de kilometri 8000.
- Prețul pe kilometru este foarte mic. Astăzi este undeva la 4 lei / km în medie, plus minus câțiva zeci de bani. Așadar la un mic calcul, vom vedea că poate exista o cifră de afaceri maximă de 8000 x 4 = 32.000 de lei pe lună.
- Motorina este foarte scumpă iar consumul pe țară este mare. Traseele din România sunt foarte dificile, dacă se mai pune și ceva tonaj pe remorcă sunt șanse mari să sară de 40% pe anumite sectoare de drum. Cu un consum mediu de 34%, un camion care face lunar 8000 de KM va arde aproape 2800 de litri de motorina. La un preț de 7.4 lei/litru înseamnă o cheltuială lunară cu motorina de 21.000 de lei.
- Firmele de spediții nu sunt corecte cu tracționiștii. Mereu caută să te ciuntească la trasee, să nu plătească kilometri suplimentari. Unele dintre ele folosesc Google Maps pentru comenzile de transport, o aplicație care nu este destinată camioanelor și care nu vede restricțiile de tonaj și de înălțime. Astfel, tracționiștii sunt ciupiți uneori și cu peste 1000 de km pe lună prin intermediul acestui mod de lucru.
- Plata facturilor la 30 de zile care de fapt sunt 40 de zile și peste. Firmele de spediții promit plata facturilor la 30 de zile dar mereu se întârzie din cauza regulamentelor interne de genul facturarea doar vinerea. Dacă factura este scadentă într-o sâmbătă automat mai trec 5-6 zile până se face plata, apoi dacă se face plata vineri după amiază banii intră abia luni. Problema este că aceste întârzieri la plată bagă tracționiștii în probleme destul de mari dacă cumva au nevoie de bani pentru reparații.
Așadar, în concluzie, din 32000 de lei, scazi motorina 21000 și mai rămâi și tu cu 11.000 de lei, din care trebuie să plătești cartea de muncă dacă te bagi angajat, contabila, reparații pe la camion care probabil depășesc 5000 de lei în medie în fiecare lună. Asigurare RCA, Rovinietă, iar la final de lună posibil să mai vii cu bani de acasă. Evident, ne referim la un business legal și la un camion care circulă legal pe drumuri.