La nivel național și internațional, regulile pentru transportul mărfurilor sunt reglementate prin intermediul CMR, un document apărut în urma Convenției din 1956 privind contractul de transport rutier internațional de mărfuri. Acest document presupune destul de multă birocrație, trebuie completat în patru exemplare și semnat de ambele părți implicate în transportul de marfă.
Primul exemplar este al expeditorului, cel de-al doilea este al transportatorului, al treilea însoțește mărfurile și îi este livrat destinatarului în timp ce al patrulea trebuie să fie semnat și ștampilat de destinatar înainte să fie returnat către expeditor. Destul de multă bătaie de cap, hârțogărie, motiv pentru care a apărut în ultimii ani eCMR, o soluție digitală pentru această convenție, mult mai simplu de folosit.
În ianuarie 2023 în România a apărut eTransport, un sistem informatic destinat transparenței în sectorul transporturilor cu risc ridicat, iar eCMR va veni ca o completare pentru acest sistem, facilitând destul de mult schimbul de documente în cadrul transportului de mărfuri. În acest moment mai multe țări din Uniunea Europeană au început să implementeze eCMR, fără să fie însă împinse de la spate de vreo lege. Nu este o abordare comună la nivel de Uniune Europeană.
Scopul eCMR după cum spuneam mai sus este acela de a grăbi schimbul de documente între companii, ceea ce duce evident la o plată mult mai rapidă pentru serviciile prestate. Astăzi în România, majoritatea caselor de expediții spre exemplu efectuează plata către transportatori în momentul primirii documentelor în original. Odată cu implementarea eCMR în România acestea nu vor mai putea păcăli transportatorii cu aceste documente în original, eCMR având aceeași valoare cu documentul fizic și va fi livrat în doar câteva secunde de la finalizarea curselor.
Beneficiile generale ale eCMR
- Plăți mult mai rapide pentru transportatori atunci când lucrează cu plata la primirea documentelor
- Economii semnificative pentru firmele de transport care trimit CMR-urile prin curier
- Accesul la informații în timp real pentru transportator, expeditor și destinatar
- eCMR are și un aspect ecologic, se reduce foarte mult consumul de hârtie dintr-o companie de transport
- Transferuri de date mult mai rapide, până la urmă trăim în secolul vitezei
- Integrare cu sistemele ERP, eTransport, inclusiv sistemele informatice ale platformelor intermodale
Deocamdată eCMR nu este obligatoriu în România, de fapt ar fi greu chiar de folosit din moment ce nu toată industria este aliniată la acest standard, însă pe viitor cu siguranță digitalizarea va avea un cuvânt greu de spus în acest sector al transporturilor în care viteza pare să fie nu doar importantă, ci mai de grabă vitală.