Home Camioane Sunt țările UE pregătite pentru electrificarea transportului de marfă?

Sunt țările UE pregătite pentru electrificarea transportului de marfă?

59
0

În ciuda planurilor UE privind reducerea emisiilor CO2 din domeniul transportului rutier de marfă, majoritatea țărilor membre UE nu sunt pregătite pentru adopția transportului cu camioane electrice, arată un studiu Eurowag.

Problema principală constă în lipsa infrastructurii necesare încărcării bateriilor camioanelor electrice. În România lipesc cu desăvârșire stațiile de încărcare dar nici la numărul de camioane electrice nu stăm prea bine, conform statisticilor DRPCIV, la final de 2023, erau înmatriculate doar 12 autotractoare din categoria N (cap tractor).

Indicele de pregătire pentru țările europene în ceea ce privește electrificarea transportului greu, așa cum a fost elaborat de Eurowag, este dominat de țările scandinave și bogate din Europa de Vest. Norvegia conduce grupul ca țară cel mai bine pregătită de pe continent, urmată de Țările de Jos și Elveția. Primele zece includ și Suedia, Germania, Danemarca, Austria, Belgia, Italia și Portugalia.

Acest indice evaluează diverși parametri, precum numărul de puncte de încărcare a vehiculelor, inclusiv cele care depășesc 350 kW, procentul de mașini și camioane electrice în totalul parcului și existența unei legislații care promovează electrificarea. Progresul în cadrul fiecărui parametru este clasificat ca bun, moderat sau limitat.

Din păcate, țările din Europa Centrală și de Est sunt semnificativ în urmă în pregătirile lor pentru electrificarea transportului rutier. Ungaria ocupă cel mai mare loc în regiunea noastră, asigurându-se locul 16. Lituania și Slovacia au ajuns și ele în gradul doi, ocupând pozițiile 19 și, respectiv, 20. Polonia se află pe locul 22 pe această listă, chiar după Cehia.

Unul dintre obstacolele principale în calea electrificării transportului greu în UE este numărul inadecvat de puncte de încărcare pentru vehiculele electrice. Potrivit experților Eurowag, infrastructura actuală nu răspunde nevoilor și așteptărilor celor care doresc să introducă un număr mai mare de vehicule electrice în flotele lor.

Începând cu 2022, Europa avea aproape jumătate de milion de încărcătoare pentru mașini electrice disponibile public, jumătate dintre acestea fiind concentrate în trei țări din Europa de Vest: Olanda (114.000 de puncte), Germania (84.000) și Franța (81.000). Cu toate acestea, din perspectiva cerințelor de transport cu camioane, majoritatea acestor puncte nu sunt suficient de eficiente.

Tomasz Góralewicz, Sales Excellence Manager la Eurowag Polska, subliniază că numărul de stații de încărcare nu este singurul factor crucial; puterea și calitatea lor sunt la fel de importante. De exemplu, pentru a încărca complet o baterie de camion electric cu o capacitate medie de 400 kWh în timpul unei pauze de 45 de minute, încărcătorul ar avea nevoie de o putere de 750 kW sau mai mare. Încărcarea insuficientă a capacității ar duce la întârzieri semnificative în încărcarea camioanelor electrice pe drum.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here