Home Breaking News UNTRR cere clarificări legate de diurnă 

UNTRR cere clarificări legate de diurnă 

42
0
UNTRR

Ultimele controale ANAF efectuate la sediile firmelor de transport din România s-au lăsat cu îngrijorări destul de mari pentru cei care au pus bazele unei astfel de companii, specializată în transport internațional de marfă. Ce s-a întâmplat mai exact? Cei de la ANAF au ajuns la concluzia că în unele cazuri, diurna trebuie încadrată ca venit salarial, deci automat impozitată de către stat. În unele cazuri, cei de la ANAF au pus firme de transport internațional de marfă să plătească taxe și impozite pe diurnele date în ultimii 5 ani, ajungându-se la niște sume ridicole, mai mari decât cifra de afaceri de pe anul trecut. 

Cum lucrează firmele de transport marfă internațional din România 

Filmele românești încheie contracte de muncă în care specifică faptul că locația desfășurării activității angajaților este la sediul firmei. Ulterior aceștia sunt delegați conform articolului 43 din Codul Muncii, iar la contract se adaugă acte adiționale semnate pentru perioade succesive de 60 de zile calendaristice pentru prelungirea perioadei de delegare. Șoferii își desfășoară activitatea în baza ordinelor de deplasare de la sediul firmei la locul de încărcare sau descărcare a mărfii. Cei de la ANAF nu sunt de acord cu acest mod de delegare, drept urmare nu îl consideră delegare, și încadrează diurna drept venit salarial care trebuie impozitat. 

De ce se cer clarificări pentru diurnă acum, în 2021?

Este o întrebare foarte bună și am putea crede că cei de la ANAF nu doresc decât să stoarcă de bani la maxim companiile private. Povara bugetară este una mare pentru stat, nu e simplu să plătești aproape 1,5 milioane de bugetari, cu salarii mai mult decât nesimțite. Acest mod de lucru este destul de vechi și este evident faptul că dacă erau probleme legale cu plata acestei diurne, ANAF-ul ar fi trebuit să se sesizeze din primul an de neconcordanță. 

Modul în care acționează ANAF, nu este unul necunoscut.  Discutăm despre o instituție a statului de tip coadă de topor pentru politic, care întotdeauna a acționat la comandă. Nu este posibil să vii după zeci de ani în care diurna fost plătită  într-un anumit mod și nu doar să spui că nu este corect, dar să bagi la plată companiilor taxe retroactiv pe ultimii cinci ani.  

Dacă cei de la ANAF erau atât de preocupați de evaziunea fiscală sau de lipsa de corectitudine din firmele de transport, puteau efectiv să intervină, să amendeze, și să interzică pe viitor acestei practici în cazul în care acestea sunt nelegale. Faptul că această instituție vine și vrea bani pe 5 ani din urmă, scoate în evidență mai mult decât clar faptul că scopul lor este de a aduce bani la buget, nu de a rezolva o potențială problemă. 

Este absolut normal ca cei de la UNTRR să ceară explicații din moment ce firmele de transport se confruntă cu această problemă acum, după ce ani de zile  cât au funcționat în acest mod, nu le zis nimeni nimic. Mai mult, nu există un act oficial prin care să fi explicat modul corect de folosire a diurnei pe site-ul ANAF-ului. De ce oare nu se pot găsi detalii despre ce anume doresc domnii de la ANAF? Oare nu pentru că să poată să-și facă mendrele fără ca firmele să se poată pună la punct în timpul util? Dacă cei din ANAF nu mai pot dormi noaptea de grija diurnei plătită de firmele de transport românești, de ce nu au emis o declarație oficială în acest sens până acum? 

Probabil că sunt și firme de transport în care există probleme fiscale, probabil există și firme de transport în care se spală bani, în care se face viziune fiscală la greu, dar nu poți să-ți bați joc de o întreagă latură a transportului doar ca să faci rost de bani pentru plata bugetarilor.  

Modul acesta foarte gri, din umbră, de după draperie, lipsit de transparență prin care acționează o instituție publică atât de importantă precum ANAF, transmite un mesaj destul de puternic domeniului privat, iar mesajul nu este deloc unul pozitiv.  

Mesajul este că atunci când statul are nevoie de bani pentru plata salariilor și pensiilor nesimtite ale bugetarilor, nu se va sfii să își bată joc de domeniul privat, să îl stoarcă de bani precum apa dintr-o rufă scoasă de sub robinet. Dacă domnii de la ANAF doresc să facă ordine în domeniul transporturilor, să meargă dacă au voie, la firmele foarte mari venite din străinătate, care au sute de camioane pe teritoriul României, despre care nu auzim c-ar fi fost vreodată controlate sau amendate. Nu mai merge economia, privații nu mai fac bani și drept urmare nu se mai strâng bani la bugetul de stat, iar ANAF-ul a ieșit să ia banii cu japca. 

Auzim despre controale și amenzi date de ANAF tot la firmele mici, tot la „fraierii” care se chinuie să facă ceva la ei în țară, tot la cei care obișnuiesc să cotizeze prin impozite și taxe la bugetul de stat. O să urmăresc cu mare interes dacă cei de la ANAF vor da un comunicat de presă în acest sens, dacă vor explica (deși ar fi pentru prima oară în istorie probabil)  ce anume doresc și cum trebuie să fie firmele private astfel încât să scape de amenzile lor nesimțite. 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here