UNTRR solicită introducerea unui tarif minim național pentru transportul de mărfuri, potrivit unui comunicat de presă lansat în urmă cu ceva timp. Solicitarea vine după ce Ungaria a introdus un sistem similar în luna ianuarie 2024, cu scopul de a oferi un mediu de business corect, competitiv și nu în ultimul rând sustenabil tuturor transportatorilor.
Scopul principal al introducerii unui tarif minim pe kilometru în acest domeniu este acela de a proteja transportatorii, însă odată cu apariția acestui tarif, concurența neloială va dispărea de pe piață, odată cu companiile care practică prețurile de dumping. Acest tarif potrivit UNTRR, va fi aliniat cu legislația deja existentă în România.
UNTRR scoate în evidență necesitatea unui tarif minim care să fie updatat în funcție de mai mulți factori precum prețul carburantului, taxele de drum și alte cheltuieli relevante pentru transportatori. Această măsură va contribui la creșterea competitivității în sectorul transporturilor și va aduce de asemenea și mai mulți bani la buget.
Lipsa unui sistem reglementat pentru tarifele din transport aduce după sine dificultăți tot mai mari pentru companiile de transport din România, inclusiv presiuni exercitate de clienți asupra tarifului, obligații suplimentare precum încărcarea și descărcarea bunurilor, alături de lipsa răspunderii legale a expeditorului.
Acești factori contribuie la situații abuzive pentru transportatori, precum acceptarea tarifelor mici și supra încărcarea vehiculelor, distrugând competiția și afectând viabilitatea companiilor de transport marfă. Lipsa introducerii unui tarif minim pe kilometru va duce la o creștere a tarifelor de operare pentru transportatori de până la 15% în 2024, având un impact negativ asupra competitivității.