Faptul că ești un bun șofer profesionist nu-ți garantează și succesul în afaceri în cazul în care decizi să-ți cumperi propriul camion. Una este să conduci un camion, alta este să conduci un business iar în ultimii ani tot mai mulți șoferi profesioniști sunt tentați să-și deschidă propria firmă de transport și să încerce ca subcontractori pe comunitate.
Pe internet există multe „oferte” destinate tracționiștilor internațional, însă multe dintre ele sunt destul de dubioase, încercând să ascundă în realitate o colaborare profitabilă doar de-o singură latură a parteneriatului, în special dacă ofertele vin din partea companiilor românești, ori străine cu management românesc.
Dacă vrei să faci profit în acest domeniu, trebuie să fii foarte atent atunci când îți alegi partenerul de afaceri, atunci când alegi pentru ce firmă să lucrezi ca subcontractor. Sunt câteva aspecte de care trebuie să ții cont, după cum urmează…
TRACȚIONIST INTERNAȚIONAL – FII ATENT ALA ACESTE ASPECTE DACĂ VREI SĂ FACI PROFIT
Numărul de kilometri / lună. Dacă sunt garantați, în ce constă garanția. Toate firmele care angajează tracționiști se laudă cu minim 10.000 de kilometri pe lună, însă în realitate sunt multe situații în care abia se fac 7500 – 8000. Contractul pe care-l semnezi trebuie să conțină în mod expres termeni și condiții pentru acest aspect și este în interesul tău direct să existe o clauză în contract care să te despăgubească într-un fel sau altul în cazul în care nu ți se dau suficiente curse cât să se atingă cei 10 mii de kilometri promiși în cadrul colaborării.
Taxele de drum. Sunt incluse în preț, sunt separate, cine le plătește, ce se întâmplă dacă se măresc? De la 1 ianuarie 2024 s-au mărit taxele de drum în toată Europa, la niște cote alarmante în unele cazuri (Germania). Dacă nu ai specificat în contract cine plătește taxele de drum, poți avea mari surprize neplăcute. Taxele de drum trebuie să le achite cel care te contractează, în nici un caz tracționistul, ori tariful pe care ți-l oferă pe kilometru să fie mult mai bun de 1.2 euro / km, 1.3 euro / km cât se oferă astăzi. Cele mai păguboase contracte sunt cele care vin sub forma 1.2 euro / km toate taxele incluse. Un preț normal pentru un contract serios ar porni de la 1.5 euro / km + taxele de drum achitate.
Termenul de plată. La câte zile este și dacă se respectă. Există o mare țigănie cu termenul de plată în transporturi, sunt companii care plătesc chiar și la 60 de zile. Așadar, ca să iei primii bani, trebuie să muncești vreo 3 luni. Nu știu în ce țară din această lume se mai practică plata la 60 de zile, în ce context mai exact… Termenul de plată corect ar trebui să fie la maxim 15 zile, este total absurd să muncești astăzi și să-ți primești banii peste 2 luni. Și înainte de a semna un contract, în cazul în care te înțelegi la termenul de plată, interesează-te dacă acesta este respectat, sau ai de-a face cu genul de firmă care „face plăți doar de 2 ori pe lună”, întrucât termenul de plată se poate prelungi lejer cu 10-15 zile.
Accize și TVA. Se pot recupera, dacă da, cum? Accizele din carburant, TVA-ul achitat sub diverse forme cu cardurile de combustibil poate fi recuperat. În linii mari, de pe un camion care rulează internațional, se pot recupera anual peste 7000 de euro doar din accize și TVA. Sunt niște bani care te pot ajuta foarte mult atunci când ești la început de drum. Există firme specializate în astfel de lucruri și le poți găsi căutând foarte simplu pe Google „recuperare accize și TVA transport internațional de marfă”. Evident, sunt niște servicii care trebuie plătite, dar per total clar merită efortul.