Home Camioane Tariful minim pe kilometru în Ungaria – cât este și cum se...

Tariful minim pe kilometru în Ungaria – cât este și cum se calculează

467
0

În urma protestelor transportatorilor din luna ianuarie a acestui an, împotriva prețului RCA care ajunsese undeva la 18.000 de lei / an pentru un camion înmatriculat pentru prima dată în România, fiind încadrat în clasa bonus-malus la B0, lista cerințelor acestora s-a extins și asupra introducerii unui tarif minim de referință în transporturi, astfel încât să nu mai existe probleme cu prețurile de dumping practicate de unii transportatori. Ei bine, un asemenea proiect există deja în Ungaria iar în cele ce urmează vom vedea care este modul lui de aplicare și cât rezultă tariful minim / km.

Tariful minim pe kilometru în Ungaria – cât este și cum se calculează

Proiectul maghiarilor are numărul 686/2023 și a intrat în vigoare la 28 ianuarie 2024. Este un proiect destul de complex pentru că acesta cuprinde mai multe puncte importante: costul minim de transport, taxa de încărcare obligatorie și cuantumul taxei de așteptare. Haideți să le luăm pe fiecare să vedem despre ce sume este vorba.

Costul minim de transport

Costul minim de transport este influențat de mai mulți factori, precum norma de poluare a camionului, tonajul, numărul de axe și costul combustibilului. Astfel, taxa de transport trebuie să fie de minim 3 ori tariful plus un index de combustibil. Pentru camioanele încadrate la J4 și J5 taxa de transport este costul combustibilului. Pentru camioanele J3 avem de 1.3 ori costul combustibilului iar pentru camioanele din categoria J2 avem de două pori costul combustibilului.

De exemplu, pe ruta Zalaegerszeg – Szeged din categoria J2, o mașină Euro 6 de 19 t va presupune un cost de aproximativ 30.000 de forinți (78 de euro) pentru 400 km de călătorie. Consumul mediu de combustibil este de aproximativ 20 de litri, ceea ce, cu un preț al combustibilului de aproximativ 640 de forinți, înseamnă un cost de 51.000 de forinți (133 euro). Taxa minimă este de trei ori mai mare decât tariful (90.000 HUF – 234 euro) plus dublul costului combustibilului (102.000 forinți – 266 euro), adică aproximativ 192.000 de forinți (500 euro), plus TVA, pentru ruta Zalaegerszeg – Szeged, ne spune logisticpost.ro.

Taxa de încărcare

Taxa de încărcare exista în transportul de mărfuri și până acum dar nu era obligatorie și atunci când ea exista, șansele ca banii să ajungă la șofer erau destul de mici, banii rămâneau de obicei în contul firmei deși șoferul era cel care-și rupea spatele. Ei bine, în Ungaria taxa obligatorie pentru încărcare este acum de 28.5 euro.

Taxa de așteptare

Una dintre cele mai mari probleme ale transportului din România este timpul de așteptare la încărcare și descărcare. Din moment ce nu există penalități contractuale, sunt cazuri în care se așteaptă și 40 de ore la încărcare. Ei bine, ungurii au rezolvat această problemă prin noua lege. Există acum o taxă obligatorie de așteptare în valoare de 22.5 euro / oră.

Încă un lucru foarte interesant reglementat de decretul unguresc este limitarea subcontractărilor. O casă de expediții nu poate avea decât un singur subcontractant pentru o anumită cursă. Se evită astfel ce se întâmplă în România, când de pe o cursă jumulesc 3 case de expediții iar la transportator ajunge cursa cu un tarif incredibil de mic.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here