În urma protestelor transportatorilor, cei de la guvern au anunțat că vor începe să lucreze la un proiect de lege prin intermediul căruia în România se va impune un preț minim pe kilometru obligatoriu în transporturi.
Acest proiect este considerat ca fiind imperios necesar în contextul actual economic, în care pe bursele de transport din România nicio casă de expediții nu mai oferă măcar 5 lei / kilometru. Există în acest moment foarte multe curse pe bursele de transport care pornesc de la 3 lei pe kilometru, bani care în niciun caz nu acoperă costurile de funcționare ale unei firme de transport.
Astfel, pentru a opri japca practicată de casele de expediții, căci de acolo pornește problema, statul trebuie să pună piciorul în prag și să reglementeze puțin acest domeniu al transporturilor, chiar dacă este vorba despre un sector privat.
Când apare tariful minim pe kilometru și care ar trebui să fie valoarea minimă?
Sincer, fără nici un fel de glumă, probabil niciodată. Trăim în România, o țară în care celor de la guvern nu le-a păsat niciodată de cetățeni sau de vreo ramură a industriei, fie ea și transporturi. Cei de la guvern au agendele lor ascunse și asta am observat cu toții de mai bine de 30 de ani.
În plus, se spune că atunci când vrei să îngropi un proiect, faci o comisie… Și acest proiect fix cu asemenea promisiuni a început, cu cei de la guvern care au anunțat că vor forma o comisie care să analizeze, care să propună variante și așa mai departe…
În plus, atunci când vine vorba despre transporturi, nu există doar transporturi cu camioane de 40 de tone. Există și transport cu camioane de 16 tone, 12 tone, 7.5 tone, care astăzi au tarife mult mai mici decât camioanele de 40 de tone. Trebuie calculat un tarif minim pentru fiecare categorie de transport, inclusiv pentru sectorul 3,5 tone, și la ce pile incompetente sunt băgate prin toate ministerele, cine credeți voi că are minte pentru a clădi un asemenea proiect?
Apoi acest tarif minim pe kilometru trebuie „întreținut” în funcție de inflație și de costul combustibilului. Cine se va ocupa de așa ceva? Cine va supraveghea piața? Cine va amenda transportatorii care merg sub prețul pieței și cu ce sume îi vor amenda? Sunt foarte multe întrebări care cel puțin din punctul multora de vedere, fac imposibilă în România implementarea unui proiect de asemenea anvergură.
Cei mai încrezători, cei care încă mai au speranța că acest proiect va fi implementat totuși în România, spun că va dura undeva la cel puțin un an pentru a avea o formă finală a proiectului, proiect care apoi trebuie trecut prin Senat, prin Camera Deputaților, apoi pus în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial. Toată această procedură greoaie poate să lungească termenul de implementare la peste 2 ani lejer, cunoaștem cu toții cum funcționează lucrurile în România.
Care ar trebui să fie valoarea minimă a prețului pe kilometru?
Dacă ne referim la transportul cu camioane de 40 de tone, în acest moment pe bursă prețul minim este de 3 lei / km. Un preț cât de cât acceptabil pentru transportul intern cu camioane de 40 de tone ar fi undeva la 7 lei / km și s-ar putea obține acest preț dacă s-ar introduce noi reguli pentru casele de expediții care de cele mai multe ori primesc mult peste 7 lei / km pentru o cursă, pe care o postează pe bursele de transport cu 3-4 lei / km.