La 1 ianuarie 2026 va intra în vigoare proiectul TollRO, un nou sistem de rovinietă care va taxa transportatorii în funcție de tipul de vehicul folosit (LGV, HGV C, HGV F), tipul de drum folosit (național sau autostradă), numărul de kilometri parcurși în fiecare lună și bineînțeles, după norma de poluare a vehiculelor.
Rovinieta de 7000 de euro va înlocui rovinieta de 6000 de Ron cumpărată astăzi de vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu minimum 4 axe, în sens larg ansamblurile formate din camion + remorcă sau cap tractor + semiremorcă cu MMA peste 12 tone, care utilizează autostrada mai mult de 100.000 de km pe an și care au norma de poluare Euro 6.
De ce este o schimbare absurdă din capul locului? Ei bine, astăzi transportatorii care efectuează curse pe România se lovesc de costul foarte mare al rovinietei actuale care valorează 1200 de euro. Este evident faptul că o Rovinietă care costă de 6 ori mai mult față de actuala va duce la faliment pentru micii transportatori, aceștia nu-și vor permite o asemenea taxă care va intra în vigoare peste 3 ani. Prețul pe kilometru nu are nicio șansă să crească în următorii 3 ani suficient astfel încât noua rovinietă să devină sustenabilă pentru micii transportatori.
Încă un aspect absurd legat de această nouă rovinietă se leagă de norma de poluare. Noua rovinietă este 7000 de euro pentru camioanele euro 6, iar în România la ora actuală majoritatea camioanelor care efectuează transport sunt euro 3 și euro 4, întrucât un camion euro 6 nu este sustenabil pentru prețul pe kilometru din țara noastră.
Conform statisticilor DRPCIV, parcul auto al României are în componență 24730 camioane euro 6, dintr-un total de 168000, ceea ce înseamnă că doar 14.72% dintre acestea vor plăti rovinieta de 7000 de euro, restul de 85.28% vor plăti o rovinietă mult mai scumpă de 7000 de euro, fiind majoritatea euro 3, euro 4 și euro 5. Și este foarte posibil ca marea majoritate a acestor 24730 să plătească foarte puțină rovinietă, întrucât sunt folosite pe comunitate și revin la bază din când în când.
Așadar avem de-a face cu o lege care pare să fie gândită de niște oameni care habar nu au ce se petrece cu transportul românesc intern, altfel nu ne putem explica asemenea decizii. Putem înțelege niște directive venite din partea UE la care și România trebuie să se alinieze, însă se pare că avem de-a face cu niște oameni care ori nu cunosc situația din teren ori nu-i interesează situația din teren.