A deține propriul camion, propria afacere în transportul rutier de mărfuri național sau internațional, poate să fie pentru unii șoferi un vis, pentru alți șoferi o metodă de a avansa în viață dar pentru cei mai mulți șoferi este cu siguranță o mare frică.
Investițiile necesare sunt destul de mari, iar recuperarea banilor nu se face în câteva luni cum și-ar dori majoritatea. Haideți să trecem în revistă câteva forme de lucru, nevoi de capital pentru rulaj, investiții și probleme potențiale pentru cei care doresc să își cumpere propriul camion cu care să lucreze în România sau în străinătate.
Investiția inițială
Indiferent că lucrezi pe România sau pe Europa, ai nevoie de un camion bun. Și poate o remorcă mai nouă. Pornind de la celebra zicală „zgârcitul plătește întotdeauna dublu”, ar trebui să te gândești din start la o investiție minimă de 30.000 de euro pentru România, sau 50.000 de euro pentru Comunitatea Europeană. Acești bani trebuie să-ți ajungă pentru a-ți cumpăra un camion care să nu te lase în drum din punct de vedere tehnic atunci când îți este lumea mai dragă, și să-ți asigure de asemenea un capital de lucru pentru cel puțin 40 de zile calendaristice.
Forme de lucru
Cu un singur camion, ai doar două opțiuni: bursa de transport marfă dacă ai și o semiremorcă (poți închiria una) sau tracționist pentru o firmă foarte mare de transport. Fiecare modalitate de lucru are particularitățile ei. Pe bursă te bucuri de un preț mai mare pe kilometru și posibilitatea de a găsi clienți foarte serioși (dar și țepari), în timp ce ca tracționist lucrezi într-un mod mai sigur, compania care te contractează îți găsește cursele și îți garantează un număr minim de kilometri. Pe bursă găsești curse cu 5-6 lei / kilometru, ca tracționist primești cam 4.5 lei / kilometru.
Capitalul de lucru
Discutăm despre banii pe care trebuie să-i ai în cont pentru motorină, pentru reparații, pentru pâine în casă până când vei începe să încasezi niște facturi. Oriunde ai lucra, pe bursă ori tracționist, majoritatea facturilor le vei încasa la 30 de zile în cel mai fericit caz. 30 de zile trebuie să ai bani de motorină, adică o lună întreagă. Asta înseamnă la un consum mediu de 33%, undeva la 3 tone de motorină. În bani 3000 de litri de motorină vin undeva la 4000 de euro. Deci exclus să pornești această afacere fără un capital de lucru, nu poți rezista fără bani nici măcar 2-3 luni.
Probleme
Cele mai mari probleme vor fi clienții care nu vor plăti la timp, de care va trebui să tragi mereu și să-i ameninți cu nasoale mai ales dacă lucrezi pe bursă. Ca tracționist nu prea ai cu cine să te cerți. Probleme or să mai fie și cu concurența neloială, din nou mai mult pentru cei independenți care lucrează pe bursă. E clar că prețul mic pe kilometru o să te scoată din minți la un moment dat, preț ajuns mic din cauza concurenței neloiale. E un paradox bursa de transport din România, cu cât prețul pe kilometru e mai mic, cu atât cursele cu pricina dispar mai repede. Ca și tracționist, trebuie să stai mereu jandarm să nu te înțepe „partenerul” la numărul totali de kilometri adunați în cursul lunii.