Parcul auto de camioane al Românei arată precum cel al autoturismelor: plin de epave. Au apărut statisticile oficiale pe 2023 oferite de DRPCIV legate de parcul auto al României iar cifrele sunt îngrijorătoare mai ales în contextul în care din 2026 apare noua rovinietă care va costa peste 7000 de euro pentru un camion Euro 6.
Astfel, în România sunt înmatriculate în acest moment 175328 vehicule încadrate la categoria N, respectiv camioane și tractoare rutiere destinate transportului rutier de marfă. Bazându-ne pe faptul că norma Euro 6 a apărut prin septembrie 2015, putem concluziona că vechimea maximă a unui camion Euro 6 poate fi în 2024 de maxim 9 ani.
Conform statisticilor DRPCIV, există 32331 camioane cu o vechime de maxim 8 ani înmatriculate în România. Dintr-un total de 175328 vehicule încadrate la categoria N, 32331 înseamnă fix 18.4%, o cifră catastrofală dacă ne gândim la faptul că cel mai probabil, 90% din aceste camioane Euro 6 rulează pe extern pe comunitate. Pe România nu este rentabil să deții un camion Euro 6 în companie din pricina prețului pe kilometru foarte mic existent pe piață.
Urmează 2 ani mai mult decât interesanți pentru că după cum știm, rovinieta de 7000 de euro pentru camioanele Euro 6 va deveni realitate în 2026 și va afecta fix pe cei care nu-și permit camioane mai noi de Euro 4 și Euro 5. Camioanele Euro 6 nu fac țara cum se spune, ele sunt aduse de pe comunitate o dată la 4 săptămâni pentru a respecta prevederile Pachetului de Mobilitate. Pe țară se lucrează cu camioane maxim Euro 5, pentru care cine știe cât va costa rovinieta în 2026 din moment ce pentru Euro 6 va costa 7000 de euro. Deja se merge spre ridicol întrucât valoarea rovinietei va depăși în multe cazuri valoarea camionului. Rămâne de văzut ce se va întâmpla.