TollRO urmează să fie introdus în România și reprezintă o modalitate de a taxa transportatorii la kilometru, rovinieta în cazul acestora urmând să fie eliminată.
Conform informațiilor care se vehiculează în presă, un transportator care va efectua 100.000 de kilometri anual pe autostrăzile din România va fi nevoit să scoată din buzunar undeva la 7000 de euro, o sumă de aproape 6 ori mai mare decât actuala rovinietă. Însă cum este această taxare comparativ cu nivelul de taxare din restul Europei?
Cât va costa tranzitarea unui kilometru de autostradă cu un camion în România, conform TollRO?
După cum spuneam mai sus, conform informațiilor inițiale, un camion de 40 de tone va plăti 7000 de euro pentru 100.000 de kilometri parcurși pe autostrăzile din România anual. Rezultă un cost pe kilometru de 0.07 euro / km, în moneda națională fiind vorba de 0.35 RON pentru fiecare kilometru parcurs pe autostradă. Așadar, în momentul în care TollRO va fi inaugurat în România, prețul / km pentru clienții care folosesc transport va crește semnificativ.
Cât sunt taxele de drum din alte țări membre UE, comparativ cu TollRO pentru camioane de 40 de tone, minim 4 axe
Ungaria – pentru camioanele Euro 4, 5 și 6 – 39.48 HUF / km, = 0.50 RON / km
Slovacia – pentru camioane Euro 5, 6, EEV – 0,190 euro / km 5 axe, = 0.95 RON / km
Polonia – pentru camioane minim Euro 5 – 0,38 PLN/km pentru drumurile din clasele A și S, = 0.44 RON/KM
Italia – Autostradă la câmpie – 0.1793 euro / km = 0.89 RON, autostrada la munte = 105 RON / km
Germania – camioane Euro 6, 5 axe – 0.348 euro / km = 1.73 RON / KM
Elveția – camioane euro 6 – 0.973 Euro / KM = 4.84 RON / KM
Cehia – camioane euro 6, autostrăzi – 0.85 RON / KM
Belgia – camioane euro 6 – autostrăzi – 0.93 RON / KM
Bulgaria – camioane euro 6, autostrăzi – 0.59 RON / KM
Austria – camioane euro 6 pe autostrăzi – 2.21 RON / KM
După cum putem vedea, România va avea în continuare cele mai mici taxe de drum pentru autostrăzi din Uniunea Europeană, cu un cost total de 0.35 RON / KM. Desigur, legislația care urmează să intre în vigoare prevede faptul că dacă se depășesc cei 100.000 de kilometri efectuați pe autostrăzi, prețul TollRO va crește.
Este TollRO un nou Bau Bau pentru transportatorii români?
Este evident faptul că prețurile pentru folosirea infrastructurii din România trebuiau să crească, din moment ce au crescut peste tot în Europa, însă există mai multe motive pentru care nu transportatorii nu trebuie să fie îngrijorați:
- Fiind vorba despre un sistem de plată electronic precum în Europa, transportatorii vor plăti fix câtă infrastructură folosesc, nu vor fi nevoiți să scoată din buzunare o dată pe an, 7000 de euro, așa cum sunt nevoiți să o facă acum pentru a cumpăra rovinieta de 1200 de euro.
- Numărul de kilometri de autostradă din România este foarte mic comparativ cu țări precum Germania sau Spania, iar poziționarea autostrăzilor nu este deloc la îndemâna transportatorilor. Astfel, astăzi transportul de marfă din România se efectuează preponderent pe drumuri naționale, pentru care taxarea va fi mult mai mică.
- Având un relief greoi și autostrăzile fiind destul de puține, sunt șanse destul de mici ca transportatorii să depășească limita de 100.000 de kilometri pe an și astfel să fie taxați mult peste cei 0.35 RON / KM. Sunt foarte puține companiile de transport care astăzi fac 8333 KM / lună cu un vehicul doar pe autostradă.