Tot mai puțini sunt șoferii care aleg să profeseze pe România, străinătatea li se pare multora nu doar o afacere mai profitabilă, dar și un mediu de lucru mai plăcut. Astăzi vom despica firul în patru legat de meseria de șofer profesionist, vom vedea care sunt cele mai mari avantaje, și vom tranșa bineînțeles și cele mai mari dezavantaje, dezavantaje din pricina cărora după cum spuneam mai sus, există tot mai puțini candidați la meserie pe local.
Meseria de șofer profesionist pe România – avantaje
1. Cunoști foarte bine limba țării în care lucrezi. Este poate cel mai mare avantaj pe care-l a dacă lucrezi pe România, faptul că reușești să te înțelegi cu toată lumea, inclusiv cu clienții.
Cunoști cât de cât drumurile, știi să te orientezi. Atunci când crești într-o țară anume, începi să te obișnuiești cu drumurile cu traseele, totul este mult mai familiar atunci când lucrezi în țara ta natală decât în străinătate.
3. Ești aproape de familie și de prieteni. Mulți șoferi care lucrează în România, dacă cumva nu pot să ajungă seară de seară acasă, cu siguranță pe final de săptămână sunt aproape de prieteni și de familie.
4. Dacă apare o problemă te descurci să o rezolvi rapid. Inclusiv probleme medicale, ești capabil să comunici cu toată lumea si să rezolvi orice problemă în cel mai scurt timp posibil, spre deosebire de străinătate unde din păcate câte țări tranzitezi, atâtea limbi trebuie să cunoști și nu oricum, ci la un nivel cel puțin conversațional.
Meseria de șofer profesionist pe România – dezavantaje
- Lipsa GPS-ului și a adreselor de încărcare/descărcare. Oricât de bine ai cunoaște drumurile din România, atât timp cât nu merge GPS-ul, atât timp cât firmele nu sunt înscrise și ele corect pe Google Maps măcar, e un calvar să găsești locațiile de încărcare sau descărcare, mai ales că mulți clienți mint în comanda de transport și când ajunge camionul aproape de destinație, șoferul află că de fapt mai sunt câțiva kilometri buni de parcurs.
- Lipsa infrastructurii rutiere, mai precis a autostrăzilor. Este foarte obositor să conduci pe drumurile noastre naționale pentru că din păcate, sunt foarte aglomerate și nu se poate menține o viteză constantă de deplasare. Ne lipsesc autostrăzile care să lege nordul de sud și vestul de est, și sincer nu cred că le vom vedea vreodată legate.
- Lipsa condițiilor umane: toalete, dușuri, mașini de spălat. În străinătate mai găsești un duș, o toaletă, o mașină de spălat, chiar și contra cost, nu este obligat nimeni să le ofere degeaba, dar măcar sunt, există. În România din păcate și să vrei să faci o baie la final de zi, nu ai unde. Nu mai zic de toalete.
- Sălbaticii, bețivii și drogații de pe șoselele de zi cu zi. Este foarte riscantă meseria de șofer profesionist pe România din pricina psihopaților, a bețivilor și a drogaților din trafic. Depășesc ilogic, se bagă peste tine, trebuie să fii mereu atent să-i ferești și așa mai departe. Este o junglă în toată regula pe drumurile din România.
- Salariul este foarte mic comparativ cu riscurile. Un salariu comun pentru un șofer care lucrează pe camion în România se învârte în jurul sumei de 5000 – 6000 RON. Cam acesta este standardul pentru transporturi generale de marfă, adică 1000-1200 RON ceea ce este foarte puțin comparativ cu cât se câștigă pe comunitate.
- Lipsa parcărilor combinate cu amenzile ISCTR. Nu există parcări în România, un specific al țărilor fost comuniste sau est europene. În schimb, există amenzi din partea ISCTR dacă cumva depășești timpii de conducere, ceea ce nu este chiar normal. Normal ar fi să se ofere condiții apoi să se treacă la fluturat chitanțierul.
- Lipsa de seriozitate la încărcare/descărcare. Atunci când stai chiar și 24 de ore la o încărcare sau o descărcare, nu mai putem spune că practici meseria de șofer profesionist. Atâta neseriozitate câtă există în România pe la încărcări sau descărcări, nu cred că mai există undeva pe planetă, nu zic de Europa, Asia sau Africa doar…