Meseria de șofer profesionist presupune ca un angajat să muncească uneori chiar și 15 ore într-o zi, mult, aproape dublu față de prevederile din Codul Muncii pentru că după cum bine știm, conform contractului individual de muncă, o zi de muncă are doar 8 ore. Regulamentul 561 nu este pus în acord cu Codul Muncii și din păcate, apare această exploatare mult peste media normală a angajatului. Independența unui regulament față de o lege este periculoasă și stă la baza apariției fenomenelor de tip social dumping, sclavie modernă, exploatare până la epuizare a angajatului.
Acest Regulament 561 a fost născocit în luna martie 2006 de către Parlamentul European și deși avea aparentul scop de a proteja angajații din transporturi, în realitate a pus bazele unei exploatări care NU MAI EXISTĂ ÎN NICIUN DOMENIU, pe niciun palier al pieței muncii din Europa. Efectiv nu mai există vreo meserie care să permită o perioadă zilnică de serviciu de 15 ore. Efectiv exploatarea angajatului a fost acoperită de acest Regulament 561. Desigur, nu toți șoferii profesioniști lucrează 15 ore pe zi, însă există foarte multe cazuri în care firmele de transport, fiind acoperite din punct de vedere legal prin acest Regulament, fixează drept țintă obligatorie cele 15 ore ale perioadei de serviciu.
Necesitatea exploatării angajaților din transporturi (șoferii profesioniști)
Exploatarea șoferilor profesioniști prin intermediul Regulamentului 561 este împinsă de la spate și de industrie, o industrie care se află în continuă expansiune galopantă. Odată cu industria, apare și necesitatea de logistică. Mărfurile trebuie transportate mai mult și mai rapid față de acum 20 de ani, motiv pentru care șoferii profesioniști trebuie să aibă la dispoziție mult peste 8 ore zilnic în cadrul perioadei zilnice de serviciu. În multe cazuri, o perioadă zilnică de serviciu fixată la 8-10 ore ar întârzia extrem de mult transporturile și ar genera un impas în industrie.
Acest Regulament 561 este dovada clară a compromisului. Parlamentul European dictează cele mai bune legi de protecție socială atât timp cât economia Uniunii Europene NU ESTE PUSĂ ÎN PERICOL.
Este menționat că șoferul poate să muncească 15 sau 13 ore, însă nu ești obligatoriu.
Obligatoriu Este relația contractuală adică opt ore pe zi ce trece mai mult de opt ore se numesc ore suplimentare.
Conform legii 53/2003 orice muncitor are dreptul la plata orelor suplimentare cu un spor de 75% în zilele de lucru și cu un spor de 100% în zilele de weekend.
Așa că : stimați șoferi; descărcați cartela tahograf periodic, și prin listare luați documentele și le atașate la un dosar iar apoi după un an de zile o îndreptați împotriva societății cu probe și dovezi referitor la orele suplimentare