Există multe diferențe între camioanele americane și ele europene și nu ne referim doar la aspectul fizic. Camioanele americane au motorul în fața cabinei iar camioanele europene îl au sub cabină. Dar de ce oare?
Spațiul de locuit
Unul dintre motivele pentru care camioanele americane au cabina mult mai mare față de cele europene se leagă de modul de operare. În SUA și Canada există mult mai mulți proprietari de camioane care-și transformă meseria într-un stil de viață.
Astfel, odată ce sunt plecați de acasă cu lunile aceștia trebuie să aibă tot confortul necesar. În camioanele americane întâlnim chiar și dușuri, toalete, nu mai punem la socoteală camioanele modificate în mod direct de proprietari pentru a spori și mai mult gradul de confort. În Europa încă nu există acest concept de a construi camioane dotate cu cabină de duș și toaletă.
Drumurile lungi și foarte late
Sistemul de drumuri din SUA este absolut incredibil, benzile sunt multe la număr și foarte late. În acest context motorul amplasat în fața cabinei oferă mai mult confort la drum lung. Șoferii americani au voie să conducă până la 12 ore pe zi în timp ce șoferii europeni pot conduce până la maxim 10 ore în decursul a 24 de ore.
Camioanele europene sunt mai ușoare și au ampatamentul roților mai scurt, fiind astfel mult mai simplu de manevrat în zonele aglomerate din jurul marilor orașe, dar și pe drumurile foarte înguste din Italia, Franța ori Marea Britanie. De asemenea, faptul că au motorul sub cabină oferă șoferului o mai bună vizibilitate iar camioanele au mai puține unghiuri moarte.
Legislația privind restricțiile de gabarit
În Europa, ansamblul de vehicule format din cap tractor și semiremorcă trebuie să aibă maxim 18.75 metri. În Statele Unite și Canada există limită doar în ceea ce privește lungimea semiremorcii, care nu trebuie să depășească 17.9 metri. Astfel, camioanele americane pot avea orice dimensiune ca și lungime, reușind să aducă în prim plan mult mai mult confort interior pentru șofer.
În aceste condiții, producătorii de camioane din Europa proiectează camioane cât mai scurte ca dimensiune, astfel încât să poată să li se atașate remorci cât mai mari dar care să se încadreze în restricția de 18.75 metri, și să transporte mai multă marfă. Cel mai mare compromis se face în acest caz la dimensiunea cabinei. O restricție similară a existat și în SUA dar a fost revocată în 1986.
Viteza maximă
În Europa camioanele sunt limitate la o viteză maximă de 90 de kilometri pe oră, în timp ce în Statele Unite există sectoare de drum pe care camioanele pot circula și cu 85 de mile pe oră, adică 136 de kilometri pe oră.
Viteza medie cu care se circulă în SUA este de 110 kilometri la oră. În aceste condiții, aerodinamica contează foarte mult iar motorul poziționat în fața cabinei ajută foarte mult la viteze mari, reușind să reducă rezistența la înaintare și implicit consumul de combustibil.
Așadar, diferențele dintre cele două tipuri de camioane au la bază nu doar restricții legislative, ci mai de grabă modul lor general de utilizare.