Home Camioane Cât de corectă este salarizarea șoferilor profesioniști prin diurnă – editorial Alex...

Cât de corectă este salarizarea șoferilor profesioniști prin diurnă – editorial Alex Ciocan

421
0

Diurna este o indemnizație zilnică care se achită de către angajator fie în moneda națională (dacă e vorba de deplasări pe teritoriul țării), fie în valută (dacă deplasările sunt în străinătate), pentru a acoperi cheltuielile suplimentare suportate de angajat pentru: hrană, anumite servicii, transportul prin orașul/localitatea în care a fost delegat, precum și orice alte cheltuieli survenite în câmpul muncii în vederea efectuării sarcinilor de serviciu.

Cam aceasta este definiția diurnei, și întrebarea de bază este cum a ajuns diurna să țină loc de salariu în cazul șoferilor care lucrează pe comunitate? Ei bine, este vorba despre o încrengătură de legi permisive care sunt exploatate de ani de zile de către cei care dețin firme de transport și care activează în transportul internațional de marfă, de când există practic acest mod de muncă numit în sens larg „comunitate”.

În ultimii ani, ANAF și-a dat seama de acest lucru și a încercat să rezolve problema dar nu așa cum ar fi corect și normal, ci tot printr-o ciobănie balcanică ce sincer nu a mirat pe nimeni la momentul respectiv, a trimis decizii de impunere retroactiv pe ultimii 5 ani firmelor de transport care foloseau diurna drept remunerație mascată pentru șoferi, unele firme ajungând să aibă de dat milioane de euro la ANAF dacă lucrurile ar fi rămas așa.

Ei bine, s-a ajuns la un compromis într-un final care zice în felul următor:

  • Nu se mai taxează nimic retroactiv, pe 5 ani, cum preciza ciobănia balcanică inițială
  • De azi înainte se impozitează doar diurna care depășește 3 salarii de încadrare brute

Cu alte cuvinte, s-a întâmplat ceva desprins din Caragiale, adică:

„Din două una, dați-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, şi anume în punctele… esențiale”

ANAF nu a reușit să schimbe mai nimic, a reușit doar să ciupească pe viitor niște taxe modeste pe salariu, întrucât un patron ca să acorde un venit salarial net de 3000 de euro unui șofer, trebuie să urce salariul de încadrare la 4300 RON brut, sau să accepte să plătească în continuare minimul pe economie și să plătească taxe pe diferența de diurnă, cea care depășește nivelul celor 3 salarii minime brute pe economie.

Cel mai corect pentru șoferii care lucrează pe comunitate ar fi să fie plătiți la oră, în funcție de statele pe care le tranzitează. Azi a fost 4 ore pe Germania, să-i fie plătite 4 ore la nivelul salarizării de Germania, mâine este 7 ore pe Franța, să-i fie plătite 7 ore la nivelul salariului pe Franța. A oprit camionul după ce i s-a terminat perioada de serviciu și urmează să intre în repausul zilnic normal sau redus? +50 de euro indemnizație de dormit la cabină cum acordă Olanda, Franța și aproape toate țările civilizate. Și așa ar avea și șoferul român care face pe comunitate un salariu și mai mare, și plătit corect, și am intra oarecum și noi în lumea oamenilor care muncesc pe salariu, nu pe bonuri de masă.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here