Există foarte multe probleme legate de atestatele profesionale de transport marfă care se eliberează în România. În cele ce urmează vom încerca să subliniem care sunt cele mai importante dintre acestea, iar la final vom încerca să venim cu niște soluții cât de cât logice. Este absolut clar faptul că aceste atestate, la modul în care sunt implementate în ziua de azi, nu ajută pe nimeni din moment ce grupurile de șoferi sunt pline de întrebări legate de timpii de conducere și repaus.
Atestatele Profesionale – PROBLEME
- Atestatele profesionale de transport mărfuri C.P.I. ÎNCĂ SE MAI FRAUDEAZĂ
Deși în urmă cu ceva timp s-au implementat camere de supraveghere în incintele centrelor de examinare amenajate în clasele de legislație ale școlilor de șoferi profesioniști, singurul motiv pentru care grupurile de șoferi de pe Facebook sunt pline de întrebări elementare legate de timpii de conducere și repaus, indică un singur lucru și anume FRAUDA. Nu este posibil să înveți timpii de conducere și repaus din Regulamentul 561 Actualizat și să nu fii capabil să-ți planifici ziua de muncă. Atât timp cât încă este posibilă fraudarea examenelor, nu vom avea niciodată șoferi cu adevărat pregătiți.
- Nu se învață despre tahograful digital
Atestatele profesionale de transport mărfuri CPI încă se mai bazează pe diagramă. În ziua de azi, 99% dintre camioanele pe care elevii vor urma să lucreze sunt echipate cu tahograf digital. Astfel, din această cauză, deși avem parte de candidați care reușesc să promoveze examenul învățând foarte bine timpii de conducere și repaus, vor avea mari dificultăți în a efectua operațiuni pe un aparat pe care nu l-au văzut niciodată la școală. De exemplu cei care promovează examenul nu vor știi cum să introducă datele manuale pe tahograful digital iar acest lucru le poate aduce amenzi destul de usturătoare de la ISCTR, ori de la autoritățile străine în cazul în care se lucrează în vestul Europei.
Atestatele Profesionale – SOLUȚII
Singura soluție pentru a scăpa de fraudă, și de a ne asigura de faptul că la finalul cursurilor elevii vor fi cu adevărat pregătiți, este eliminarea examenului. Trebuie adoptat tiparul din Vestul Europei. Aceste atestate trebuie să fie niște cursuri de pregătire fără examen dar cu prezență obligatorie la toate orele. În România se întâmplă exact invers, la ore nu vine nimeni, se învață mecanic iar apoi după examen nu se mai știe mare lucru.
Asta în cazul fericit în care nu se fraudează examenul.
Cât despre tahograful digital, există posibilitatea instalării pe calculatoarele de școală anumite simulatoare. Ar fi o soluție care ar merge mână în mână cu soluția prezentată mai sus, respectiv schimbarea modului în care se obțin atestatele profesionale pentru transport marfă CPI.