Home Editorial Angajarea În Meseria de Șofer Profesionist – Sfaturi Pentru Începători

Angajarea În Meseria de Șofer Profesionist – Sfaturi Pentru Începători

1133
0
Angajarea

Angajarea este încă un pas dificil pentru șoferii începători, nu doar din pricina lipsei de experiență, dar mai ales din cauza faptului că școlarizarea atât pe parte de conducere cât și pe parte de atestate profesionale este extrem de deficitară în România. Din păcate, și trebuie să spunem asta, de pe băncile școlilor de șoferi ies niște candidați care nu se descurcă.

Camionul nu știu să-l conducă (n-ai cum să înveți asta în 10 ore la școala de șoferi), timpii de conducere și repaus nu-i cunosc cum trebuie (învață mecanic pentru promovare, nu logic alături de profesorul de legislație), să completeze acte nu cunosc, să folosească tahograful digital este o necunoscută totală din pricina faptului că legislația din România încă se mai bazează pe celebra diagramă folosită în tahograful analogic.

Și atunci, cum se poate angaja un începător astfel încât să nu fie discriminat? Din păcate, în România nu se prea poate. Șoferul începător trebuie să accepte ofertele existente pe piața muncii din România.

Ce se poate însă este ca viitorii angajați lipsiți de experiență, să-și cunoască cât de cât drepturile și să cunoască lucrurile ilegale pe care patronii vor încerca să-i pună să le facă odată ce contractul de muncă a fost semnat.

Totul trebuie lămurit la interviul pentru angajare pentru că este cunoscut lucru faptul că patronii angajează începători în special pentru a-i împinge de la spate să lucreze ilegal, aceștia necunoscând mai nimic despre Codul Muncii, Regulamentul 561 sau în linii mari, meseria în care tocmai au devenit practicanți.

Sfaturi pentru șoferii profesioniști începători

  1. NU acceptați plata la kilometru.

Plata la kilometru este interzisă prin articolul 10 din Regulamentul 561. Cu toate acestea, din pricina faptului că în România instituțiile publice de control nu-și fac treaba, foarte multe companii remunerează șoferii în funcție de distanța parcursă. Evident, acest tip de salarizare este în dezavantajul șoferului.

  1. NU acceptați salariul minim pe economie.

Meseria de șofer profesionist a ajuns să fie plătită „la fel de bine” ca munca de necalificat, cu salariul minim pe economie. Toată lumea a acceptat iar astăzi acest lucru poate fi de multe ori împotriva șoferului angajat. Discutăm spre exemplu despre plata concediului medical, acesta se face în funcție salariul înregistrat în contract.

  1. NU acceptați manipularea tahografului digital.

Majoritatea patronilor fix din acest motiv angajează șoferi începători, pentru că ei nu cunosc faptul că manipularea tahografului este o ilegalitate. De asemenea, șoferii începători sunt mai simplu de șantajat emoțional de către patroni, simțind că patronii le fac o mare favoare doar prin simplul fapt că-i angajează deși sunt total nepregătiți.

Folosirea magnetului sau a telecomenzii, precum și folosirea a două sau mai multe carduri sunt unele dintre cele mai grave abateri pe care un șofer profesionist le poate face. În plus, manipularea aparatului tahograf nu aduce niciun beneficiu financiar șoferului, din contră, șoferul ajunge să muncească mai multe ore pe aceiași bani.

De asemenea, nu puține au fost cazurile în care șoferii începători au fost păcăliți să folosească magnetul ori alte metode de alterare ai timpilor de conducere și repaus, iar ulterior, din pricina lipsei înregistrărilor din tahograful digital, aceștia nu au mai fost plătiți deloc.

Nu în ultimul rând, șoferii începători trebuie să cunoască faptul că în caz de accident rutier soldat cu victime, dacă se constată faptul că nu au respectat timpii de conducere și odihnă conform Regulamentului 561, iar aparatul tahograf a fost manipulat, se va considera circumstanță agravantă și vor ajunge la închisoare. Nu este de glumă cu acest aspect, orice ar promite un patron, tahograful nu trebuie manipulat. Nu se va duce niciun patron la închisoare în locul angajatului în cazul unei tragedii, iar legea specifică destul de clar faptul că șoferul este răspunzător pentru tot ce ține de transportul mărfii din punctul A în punctul B.

În plus, niciun șofer începător, sau chiar cu experiență, nu poate fi obligat să facă absolut nimic ilegal. De fapt, a obliga pe cineva să facă un anumit lucru presupune un nivel de constrângere mult superior față de simple vorbe sau amenințări cu concedierea. Din acest motiv, trebuie stabilit de la interviu detaliile colaborării, dacă o companie are obiceiul să constrângă șoferii spre ilegalități, menționând faptul că sunteți împotriva ilegalităților o va determina să vă respingă.

  1. NU semnați contractul de muncă dacă nu este specificată și diurna.

Încă se mai aud cazuri despre șoferi care au fost păcăliți cu diurna, în sensul că au discutat o sumă cu patronul iar pe card a intrat o sumă mai mică. Diurna trebuie specificată foarte clar în contractul individual de muncă, sau într-un act adițional atașat contractului individual de muncă.

Trebuie să atragem atenția faptului că nu puține au fost cazurile în care șoferii păcăliți cu diurne mai mici, și-au căutat dreptatea în instanțele de judecată dar din lipsa unui document clar din care să rezulte diurna tocmită, aceștia au fost puși de instanțe să returneze chiar diferența dintre diurna primită și cea minimă, pe motivul însușirii de foloase necuvenite. Așadar, mare atenție la acest aspect, diurna negociată trebuie specificată clar în contractul de muncă.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here