Bursele de transport din România reprezintă principala sursă de venit pentru micul transportator. Micul transportator este antreprenorul care are câteva camioane, unul, două, cinci, și care nu are din păcate acces la contracte importante. Astfel, are de ales între a le folosi ca subcontractor sau a merge pe bursă.
Ca subcontractor (tracționist) este destul de greu să găsești un partener de încredere care să-ți plătească toți kilometri și care să-ți ofere și un preț decent (în acest moment firmele mari contractează tracționiști pe România cu 4.5 lei / km) așa că majoritatea transportatorilor mici se orientează către bursă. Pe bursă însă, prețul pe kilometru a ajuns chiar și la 3 lei și există câteva motive principale pentru care transportul devine pe zi ce trece o afacere ne sustenabilă pentru firmele mici.
3 motive pentru prețul mic de 3 lei pe km în transportul cu camioane de 40 de tone din România
- Accesul la business în România este slab reglementat și nesupravegheat
Este valabil atât pentru transportatori dar și pentru casele de expediții. Oricine poate să-și înființeze o firmă de transport în România cu câteva sute de euro și din păcate, piața devine supra aglomerată în lipsa reglementărilor. În momentul în care cererea e mai mare decât oferta, prețul scade și poate ajunge la un nivel impracticabil.
Casele de expediții s-au înmulțit și ele precum ciupercile după ploaie, profitând de asemenea de un sector nereglementat și nesupravegheat. În acest moment există undeva la 2240 case de expediții în România care nu fac altceva decât să jupoaie micii transportatori de tot ce pot, oferindu-le niște prețuri care de obicei le ajung doar de motorină. Casele de expediții iau cursele cu 8 lei și le aruncă pe burse cu 3-4 lei, așteptând cu multă răbdare „fraierul”.
- Lipsa legislației care să seteze un preț minim pe kilometru
România re nevoie de o legislație care să seteze un preț minim pe kilometru în transport. De ce? Pentru că altfel nu poate fi eliminată japca practicată de casele de expediții. S-a ajuns într-o situație critică ce impune măsuri drastice și de urgență. Se tot vorbește de un preț minim pe kilometru de când cu protestele transportatorilor dar deocamdată nu există niciun document oficial conform căruia ar fi început cei de la guvern să lucreze la un asemenea proiect. Într-adevăr, piața trebuie lăsată liberă să se regleze automat dar atunci când lucrurile o iau razna, guvernul trebuie să intervină.
- Concurența oarecum neloială dintre transportatori
Motivul principal pentru care prețul pe kilometru a ajuns 3 lei în România pentru transporturile de 40 de tone se leagă în mod direct de faptul că mereu există cineva care să accepte aceste curse cu 3 lei. Din moment ce transportul nu este o afacere sustenabilă în România nici măcar la 5 lei / km în sfera 40 de tone, este clar că cei care acceptă cursele cu 3 lei cad în sfera concurenței neloiale, folosind metode neortodoxe, altfel nu-și explică nimeni cum aceștia reușesc să prospere cu 3 lei / km în vreme ce alții se duc în faliment la prețuri aproape duble.