Este mai mult decât evident faptul că școala de șoferi din România nu te pregătește în adevăratul sens al cuvântului să devii un șofer cu adevărat profesionist. Este mai mult o formalitate prin intermediul căreia te aruncă în câmpul muncii și abia acolo să începi să înveți meserie, ceea ce este de-a dreptul absurd. Nu știu în ce meserie din această lume mai întâi te califici, apoi abia după ce ai diploma începi să înveți una alta.
Școlile de șoferi fac prea puține ore cu elevii, nu ai cum să înveți să conduci un camion în 5-10 ore. Școlile de șoferi nu au ansambluri cap tractor + semiremorcă, încă învață elevii pe camion + remorcă ceea ce nu ajută absolut deloc elevii, întrucât 99.99% dintre aceștia nu vor începe pe asemenea ansambluri, vor începe pe celebrul „TIR”. Nu mai zicem de manevre, garări la rampă, ce garări la rampă să înveți când tu faci 5-10 ore de conducere maxim?
La atestatele profesionale din nou sunt probleme, legislația este învechită, elevii învață despre diagramă în loc să învețe tahograful digital. Astfel ies din școală calificați în meseria de șofer profesionist dar nu au habar cum să introducă datele manuale în tahograful digital. Întrebarea de bază este care ar fi soluția pentru aceste probleme?
Cred că școlarizarea extinsă prin intermediul firmelor de transport ar ajuta destul de mult. Ea deja se întâmplă sub o formă sau alta însă nu este nimic oficial care să implice efectiv școlile de șoferi. Mi s-ar părea de bun augur ca după obținerea documentelor, deși pare absurd ca odată ce ai absolvit un curs să te întorci la studiu, șoferii să facă un stagiu de pregătire suplimentar în cadrul unei firme de transport ca șoferi începători.
Școlile de șoferi să colaboreze cu firmele de transport și să le obțină astfel niște locuri de muncă pe durată determinată – 3 sau 6 luni, locuri de muncă unde să se desăvârșească în această meserie și să poată fi numiți ulterior cu adevărat profesioniști. Apoi, dacă firmele sunt mulțumite de „elevi”, să le ofere contracte de muncă pe perioadă nedeterminată, ori șoferii să aibă curaj să încerce la firme din străinătate care nu ar accepta niciodată șoferi începători.