Alterarea timpilor de conducere și repaus cu ajutorul magnetului este o mare problemă în transporturile românești. În momentul în care acel dispozitiv este conectat, aparatul tahograf nu mai înregistrează nicio activitate, crescând semnificativ riscul de tragedii pe șosele, cauzate evident de oboseala excesivă la care șoferul profesionist se expune.
În cazul în care apar accidente cu decese, provocate de camioane, iar la anchetă se constată faptul că șoferul folosea magnetul, se schimbă foarte mult datele problemei întrucât se consideră circumstanță agravantă. Dacă în mod normal accidentele soldate cu decese se încadrează la omor din culpă, când apare alcoolul, magnetul, se schimbă tot
Cel mai celebru caz este cel al unui șofer care a fost condamnat la 16 ani de închisoare cu executare în urma unei tragedii provocate pe A1 în 2020. Atunci, Anamaria Diana Gusan, o tânără avocată din Cluj Napoca, și fetița ei de nici doi ani au murit nevinovate. Iată ce spune instanța, negru pe alb:
“…condamnă pe inculpatul C.C la pedeapsa de 16 ani închisoare pentru săvârşirea infracţiunii de omor calificat prevăzută de art. 188 alin. 1 Cod penal rap. art. 189 alin. 1 lit. f Cod penal, ce se va executa în condiţiile art.60 Cod penal, respectiv în regim de detenţie. În baza dispoziţiilor prevăzute de art.67 alin.(2) C.pen. aplică inculpatului pedeapsa complementară a interzicerii exercitării drepturilor prevăzute de art. 66 alin. 1 lit. a) – dreptul de a fi ales în autorităţile publice sau în orice alte funcţii publice, lit. b) – dreptul de a ocupa o funcţie ce implică exerciţiul autorităţii de stat, i) – dreptul de a conduce orice fel de autovehicule, pe o durată de 5 ani, după executarea pedepsei principale. În temeiul dispoziţiilor prevăzute de art. 65 alin. 1 C pen. aplică inculpatului pedeapsa accesorie a interzicerii exercitării drepturilor prevăzute de art. 66 alin.1 lit. a), b) şi i) din Codul Penal, pe perioada executării pedepsei principale. În temeiul dispoziţiilor prevăzute de art. 404 alin. 4 lit. a) C.proc .pen. rap. la art. 72 alin.1 C.pen. deduce din pedeapsa principală durata reţinerii, a arestării preventive şi a arestului la domiciliu a inculpatului, începând cu data de 18.08.2020 şi până la data de 17.09.2021, inclusiv. În baza dispoziţiilor prevăzute de art. 399 alin.1 C.proc.pen. menţine măsura preventivă a controlului judiciar luată faţă de inculpat”
Anchetatorii au făcut cercetarea la fața locului și l-au luat la audieri pe șoferul care provocase nenorocirea, un bărbat care era șofer profesionist de peste 20 de ani. A condus TIR-uri, a făcut transport și în noaptea fatidică era la volanul unui camion căruia îi montase un magnet pentru ca tahograful să nu mai înregistreze orele circulate în perioada în care nu ar fi avut voie.