Transportul intermodal începe să prindă contur și în România, tot mai mult terminale intermodale se deschid pe meleagurile noastre deși presupun investiții destul de mari. După cum știm, transportul intermodal reprezintă transportul care se efectuează pe mai multe căi, nu doar rutier, și nu presupune transbordarea mărfurilor.
În România, cel mai des întâlnit tip de transport intermodal este combinația transport rutier – transport feroviar. În țările dezvoltate este implicat și transportul fluvial, maritim, etc. Întrebarea de bază este care sunt avantajele acestui tip de transport? Merită atât de mult efort să pui o semiremorcă pe tren apoi să o dai jos de acolo?
În linii mari, da. Transportul intermodal are foarte multe avantaje. În primul rând este vorba despre costuri. transportul feroviar, maritim, este mult mai ieftin decât transportul rutier. Transportul este un business în care cei care-și pun mintea la contribuție au mereu de câștigat. Nu degeaba se investește masiv în tehnică specifică transportului intermodal.
Un alt avantaj al transportului intermodal este reducerea noxelor CO2. După cum bine știm, cel mai mare dușman al ecologiei este camionul la ora actuală, de departe cel mai mare poluator din lume în ciuda normelor Euro 7 care urmează să intre în vigoare pe viitor, chiar și camioanele electrice ajung să polueze prin frâne și cauciucuri. Conform statisticilor, transportul intermodal este cu până la 90% mai ecologic decât transportul rutier de mărfuri.
Transportul intermodal reușește de asemenea să fluidizeze traficul la nivel regional și nu numai. Pe un tren spre exemplu pot fi îmbarcate sute de semiremorci. Toate acele semiremorci dacă nu s-ar folosi transportul intermodal ar fi undeva prin trafic, generând nu doar CO2 dar și aglomerație. În plus, transportul intermodal nu depinde atât de mult de condițiile meteorologice. Un tren ajunge in A în B și dacă ninge și dacă este polei, etc…
Transportul intermodal se mai remarcă prin punctualitate și siguranță. Adevărul este că pe drumurile României și Europei se petrec din ce în ce mai multe accidente care distrug marfa, care distrug familii, este cert faptul că transportul rutier de mărfuri a devenit destul de riscant. Punctualitatea și siguranța transportului maritim sau feroviar nu se compară.