O întrebare foarte bună pentru că de fiecare dată când legile anti dumping social s-au înăsprit pentru cei care fac comunitate, mereu s-au găsit portițe pentru a le fenta. Pachetul de Mobilitate avea drept scop îmbunătățirea condițiilor de muncă și a siguranței pentru șoferii profesioniști, iar întrebarea de bază este ce efect a avut acest pachet?
Din 2011 datează proiectul menit să aducă salarii și condiții de muncă decente pentru angajații din Europa Centrală și de Est care lucrau în Germania, inclusiv în domeniul transporturilor. Proiectul se numea pe atunci Fair Mobility și în ciuda numeroaselor măsuri luate în acest sens, situația pentru mulți șoferi profesioniști a rămas neschimbată.
Un studiu publicat în 2022 scoate la iveală perioade de serviciu foarte lungi, salarizare precară și lipsa de securitate socială pentru șoferii profesioniști veniți din Europa de Est, Asia, India și Filipine.
În teorie este unul lucru bun faptul că Pachetul de Mobilitate dorește să aducă în prim plan transparența în ceea ce privește remunerația în domeniul transporturilor și să îmbunătățească viața socială. În practică, vedem companii de transport care se înțeleg în continuare doar verbal în legătură cu plata la zi. Componenta salarială s-a mai schimbat în anumite cazuri individuale, însă nu în întreaga industrie.
Companiile de transport exploatează în continuare diferența de salarizare dintre țările Uniunii Europene, plătind șoferii profesioniști din Estul Europei cu salariile mai mici din țările lor de proveniență, nu cu salariile minime din țările în care lucrează. Fair Mobility estimează faptul că o companie de transport salvează în acest mod minim 5000 de euro / an de fiecare șofer. Cele mai mari acuzații legate de dumping social se duc spre Polonia și Lituania. Polonia a devenit recent un hub foarte important pentru firmele străine de transport, atrase de legile muncii mai liberale și de timpul scăzut de procesare a vizelor. Multe companii lituaniene și-au mutat sediile în Polonia începând cu 2021.