Transportul de mărfuri reprezintă de departe unul dintre principalii poluatori ai planetei iar acest lucru trebuie să se schimbe. Avem nevoie de mărfuri livrate mereu la timp dar și de aer curat pe care să-l putem respira fără să ne îmbolnăvim. Marii producători de camioane au înțeles acest lucru și, împinși de la spate și de noile norme europene, și-au pus mintea la contribuție și au scos pe piață camioane verzi, care poluează mult mai puțin decât camioanele diesel sau care nu poluează absolut deloc. Așadar, iată 3 tehnologii verzi care astăzi există deja pe camioanele moderne, tehnologii care ne ajută să reducem nivelul noxelor în marile aglomerații urbane și nu numai.
3 TEHNOLOGII VERZI CARE EXISTĂ DEJA PE CAMIOANE
Gaze naturale – CNG și LNG
Astăzi există foarte multe camioane care funcționează pe gaz, fie CNG (gaze naturale comprimate) fie LNG (gaze naturale lichefiate). Cei de la IVECO au investit foarte mult în aceste tehnologii în ultimii ani care sunt destul de eficiente. Un camion care funcționează pe bază de CNG sau LNG emite cu 90-95% mai puține noxe decât un camion diesel Euro 6 (doar cu biometan).
Ca și autonomie, camioanele care funcționează pe gaz stau destul de bine, spre exemplu Iveco Stralis NP, primul camion care funcționează pe gaze naturale destinat curselor pe distanțe lungi poate parcurge 1500 de kilometri cu 400 de kilograme de LNG. În 2024, Iveco are deja la activ peste 22.000 de camioane cu gaz vândute la activ.
Curent electric
Deși camioanele pe baterii, care funcționează pe bază de curent electric par desprinse mai degrabă dintr-un magazin cu jucării, ele există în realitate și au devenit singurele vehicule de transport cu emisii zero de CO2. Astăzi, un camion electric costă în jur de 300.000 de euro și promite o autonomie de până la 400 de kilometri.
Exisă camioane electrice de la Volvo, Mercedes-Benz, Iveco și Scania, însă pe viitor or să apară probabil de la toate brandurile de renume. Desigur, cu o autonomie atât de mică, ele nu pot fi folosite pentru cursele de distanțe lungi, astăzi nu există nici măcar infrastructură pentru alimentarea lor, însă sunt folosite cu succes la transporturile de mărfuri urbane, unde noxele chiar sunt o problemă.
Camioanele electrice mai au ca dezavantaj timpul mare de alimentare, fără o priză de 230kW care să le încarce în maxim 3 ore, acestea sunt nevoite să stea la încărcat minim 10 ore.
Hidrogenul
Hidrogenul pare să fie asul din mânecă al celor de la Iveco, producătorul a reușit să aducă pe piață anul acesta primul camion electric alimentat cu hidrogen. Deși pare un sistem complex, este de departe soluția perfectă pentru cursele de distanță, care acum pot fi efectuate cu camioane electrice. Așadar, este vorba despre Iveco S-eWAY FCEV, un camion absolut ieșit dintr-un scenariu Science Fiction. IVECO S-eWAY Fuel Cell beneficiază de o autonomie foarte mare, undeva la 800 de kilometri și poate fi realimentat cu hidrogen în maxim 20 de minute.
Capacitatea maximă de tractare este de 44 de tone iar motorul este unul electric de 400kW (536 cai putere). Bateriile sunt două la număr, a câte 100 kW fiecare în timp de rezervorul pentru hidrogen are 70 de kilograme, funcționând la o presiune maximă de 700 de bari. Autonomia de 800 de kilometri a fost calculată folosind datele obținute din testele de teren făcute de IVECO în cadrul dezvoltării acestui model de camion. Testele au inclus operarea camionului într-un context absolut real în cadrul companiilor de transport marfă și bineînțeles că autonomia variază în funcție de caracteristicile de configurare ale vehiculului, comportamentul șoferului și condițiile meteo / relief.